INTERVIEWS, VERHALEN VAN JONGE AFGESTUDEERDEN (WO)

Dit hoofdstuk biedt informatie over de beroepen en of functies waarin de student in de biologische wetenschappen, uiteraard afhankelijk van het voordien gekozen studiepad, na de studie terecht kan en wat zoal de eerste ervaringen zijn. Het betreft veelal al wat ouder materiaal met het voordeel dat het minder PR-gestuurd is in vergelijking met wat de studierichtingen tegenwoordig publiceren.

Een simpele klik op  brengt je naar het betreffende verhaal of interview
(klik niet op de logo's, er staan op deze pagina geen externe links)
 

INTERVIEWS EN VERHALEN

Sector
Beroep / FunctieWerkplekBronLezen 
BIOLOGIE
AiO / Promovendus Afd. Oecologie (VU)VU (verhaal)       
PhD-student Univ. van Helsinki UL Kam (artikel)       
Projectleider Vlinderstichting UU (interview)       
MEDISCHE
BIOLOGIE
Clin. Research Ass.GlazoSmithKlyneUL Kam (artikel)       
Marktonderz.analistOctopusUU (interview)       
AiO / PromovendusRadboud MCWUR (verhaal)       
BIO-
TECHNO-
LOGIE
AiO / PromovendusNIZO Food ResearchUL Kam (artikel)       
ProjectmedewerkerNed. Forensisch Inst.UL Kam (artikel)       
AdviseurKoppert Biol. SystemsWUR (verhaal)       
MILIEU-
KUNDE
TraineeUN Environment Progr.VU (verhaal)       
BeleidsadviseurDunea Zuid-HollandUL Kam (artikel)       
SubsidiebeoordelaarDienst Landelijk GebiedUU (interview)       
Adviseur EcologieArcadis WUR (verhaal)       
VOOR-
LICHTING
TekstschrijverMuseum Naturalis UvA (verhaal)       
VoorlichterMilieu CentraalUU (interview)       
JournalistNEMOWUR (interview)       
ONDERWIJS
&
EDUCATIE
Docent biol. & ANWOSG ErasmusVU (verhaal)       
Docent levenswet.Hogeschool LeidenUL Kam (artikel)       
Docent biologieVWO Candea CollegeIntermediair (artikel)       

 B I O L O G I E


PhD-STUDENT VU (OECOLOGIE)
 
- 'Ik had nooit gedacht dat ik wetenschapper zou worden, maar ik ben erachter gekomen dat ik dat toch echt ben; in hart en nieren'.
 
Nuttige diertjes
'Ik had nooit gedacht dat ik wetenschapper zou worden, maar ik ben erachter gekomen dat ik dat toch echt ben; in hart en nieren'.
Tegen het einde van mijn master wilde ik heel graag mijn ecologische kennis met milieubeleid combineren. Een baan in het bedrijfsleven of de overheid leek me wel wat. Ik wist zeker dat ik geen wetenschapper zou worden: dat is toch veel te stoffig?! Maar toen bood mijn begeleider me een PhD aan. Dat is een vierjarige baan, waarbij je je eigen onderzoek doet en je uiteindelijk de titel doctor (Dr.) in de wetenschap krijgt. Het onderwerp van het project sprak mij zo aan dat ik vol enthousiasme ben begonnen in december 2008.
 
Nuttige diertjes
Ik doe onderzoek naar het effect van genetisch gemodificeerde gewassen op bodemorganismen. Deze diertjes zijn essentieel zijn voor een gezonde bodem en uiteindelijk ook heel belangrijk voor landbouw en natuur. Zonder bodemorganismen wordt dood plantenmateriaal niet afgebroken en zijn er ook geen belangrijke nutriënten beschikbaar voor de planten. Introductie van een nieuw landbouwgewas, zoals gemodificeerde planten, zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor deze dieren. Als dat zo zou zijn, zou dat een compleet ecosysteem kunnen verstoren. Om dit te onderzoeken kijk ik onder andere of een bepaald stofje in een gemodificeerd gewas giftig is voor wormen en pissebedden.
 
Eigen werk, eigen creatie
Met elk experiment kan ik weer iets nieuws ontdekken en alles wat ik doe is mijn eigen werk, mijn eigen resultaat, mijn eigen creatie. Naast al dat onderzoeken is er ook tijd om mijn werk op internationale congressen te presenteren of ga ik op werkbezoek in het buitenland. Zo zit ik straks weer twee weken in Kopenhagen. Wetenschap is echt mijn ding.
 
Auteur en bron
Eliane van Ommen-Kloeke op site VU (2012)
Huidige functie en werkplek: Project Maneger bij Elsevier Information Services (bron: Linkedin, 2018)
 


PhD-STUDENT AAN DE UNIVERSITEIT VAN HELSINKI
 
- De universiteit van Helsiinki is naar onze begrippen best groot, er studeren zo'n 30.000 studenten en de staf telt 7.600 personen en 11 faculteiten waaronder een veterinaire en een landbouw- en bosteeltfaculteit. De biologie zit samen met de Miieukunde in één faculteit.
 
Hoe is het om aan een Finse universiteit als Helsinki als pas afgestudeerd Leids bioloog aan de slag te gaan?
Hoe kom je ertoe om een baan in het buitenland te zoeken? Leon: "Ik heb tijdens mijn studie de kans aangegrepen om drie lange en diverse stages te doen, voornamelijk met uitgangspunt voor mezelf te bepalen welke discipline binnen de biologie mij het meeste aansprak. Dat ik verder wilde in het onderzoek lag eigenlijk al wel vast, maar waar? Na een heel bevredigende stage bij de evolutiebiologie (invloed patronen vlindervleugels op predatiegedrag van hagedissen) en een wat saaiere stage bij de moleculaire plantkunde (geprogrammeerde celdood in rijstcellen) volgde nog een stage bij het CML (verspreidingspatronen van leeuwen in het Waza Nationaal Park, Kameroen). Toen was het plaatje compleet. Na die laatste stage had het "veldwerk in het buitenland" virus zich er bij mij goed ingenesteld. En de vragen die de evolutiebiologie opwerpt bleven me boeien."
 
Goed, je weet dan wat je wilt maar hoe kom je eraan?
Leon: "Al in Afrika begon ik met solliciteren en van open sollicitaties schakelde ik uit tijdgebrek over op systematisch websites en nieuwsbrieven nalopen om op vacatures te reageren. Uiteindelijk kostte het me elf maanden om beet te hebben. Ik schat dat ik een keer of acht nèt achter het net viste op diverse locaties (UK, Duitsland, Hawaii, Finland) voordat het raak was. Uiteindelijk kwam het verlossende woord uit Helsinki. Dit was het! Een maand later liet ik kamer, centrale verwarming, ouders, vrienden en (Australische) vriendin achter voor het koude Finland en een PhD onderwerp aan, jawel, stekelbaarzen..."
 
Hoe ziet de afdeling waar jij werkt er uit?
Binnen de afdeling van de "Biological and Environmental Sciences" zitten enkele groepen die zich vooral bezighouden met aquatisch onderzoek. Dit voornamelijk vanwege de ligging van Helsinki en het unieke karakter van de Baltische Zee. Naast een complete vakgroep hydrobiologie zijn er een aantal groepen binnen de afdeling evolutiebiologie die verschillende vissoorten als modelorganisme gebruiken. Eén groep richt zich op de driedoornige stekelbaars en zijn broedgedrag. Op dit moment zitten we met de hele groep op Tvärminne Zoological Station, wat een slordige honderd kilometer van Helsinki ligt verwijderd, aan de kust. Het veldstation heeft alle ruimte en faciliteiten om onderzoek te verrichten aan onder andere vissen (denk bijvoorbeeld aan aquaria met continue doorstroom van vers zeewater). De laatste weken hebben we rond verschillende eilandjes met vallen stekelbaarzen gevangen. De komende tijd zullen we in aquaria en kikkerbadjes experimenten gaan doen.
 
Je hebt geen spijt van je overstap naar Finland?
Nee hoor. Ik weet dat dit ontzettend cliché gaat klinken, maar... voor iedereen die twijfelt over vertrekken (voor bepaalde of onbepaalde tijd), gewoon doen. Het is niet altijd makkelijk en ik heb met pijn in mijn hart een groep dierbare vrienden achtergelaten met wie ik actief contact probeer te houden. Echter, de uitdaging die daar tegenover staat is ontzettend bevredigend. Je komt jezelf tegen (altijd leuk), leert wie je echte vrienden zijn, hoe weinig een mens eigenlijk nodig heeft, wat vrijheid is, en hoe prettig weer thuiskomen kan zijn".
 
Auteur en bron
Leon Vlieger in het Kameleon (Leidse Biologen Club, 2012),
Huidige werkplek: Catalogue Editor bij Wildlife & Environment NHBS. UK (bron: Linkedin, 2018)
 


PROJECTLEIDER bij de VLINDERSTICHTING
 
- Gratis vlindertuinen
“Ik ben betrokken bij verschillende projecten van de Vlinderstichting. Een daarvan is het VSB-vlindertuinenproject. Er zijn bij 100 zorginstellingen in Nederland gratis vlindertuinen geplaatst. Het is de bedoeling dat deze instellingen daar samen met basisscholen activiteiten ondernemen. Voor dit project is het mijn taak om het contact tussen alle partijen te verzorgen, activiteiten te stimuleren en in de gaten te houden dat alle tuinen goed worden bijgehouden.”

Mobieltje als uitkomst?
“Een ander voorbeeld van een project waar ik aan werk is het mobieltjesproject. Dit project staat nog erg in de kinderschoenen, maar is daarom juist heel uitdagend. De Vlinderstichting is voor de waarnemingen van vlinders en libellen afhankelijk van vrijwilligers. Het doorgeven van die waarnemingen wordt steeds makkelijker. Vroeger ging het alleen per post, tegenwoordig kunnen mensen ook op internet waarnemingen doorgeven. We willen de drempel nog meer verlagen en aansluiten bij de nieuwste technologie. Bijvoorbeeld door een sms-je met een waarneming te sturen, zo vanuit het veld. Tijdstip en exacte plaatsbepaling worden dan automatisch aan ons doorgegeven. Ter controle krijgt de waarnemer bijvoorbeeld een foto teruggestuurd van de betreffende soort. Op die manier hopen we ook te stimuleren dat meer jongeren waarnemingen doorgeven.”

Nuance
“Ik vond de biologieopleiding in Utrecht een heel prettige en open omgeving. Je kan gemakkelijk bij iedereen binnenlopen en wordt als student erg gewaardeerd. Ook heb je nog best veel vrijheid: er was altijd wel ruimte tussendoor om nog andere dingen te doen. Nee, achteraf gezien was studeren niet heel hard werken".

“Ik heb een aantal vrienden die economie hebben gestudeerd. Zij menen altijd de waarheid in pacht te hebben. Biologen zijn niet zo, die gaan steeds op zoek naar de andere kant van het verhaal. Ze denken niet alleen aan natuur, maar houden ook rekening met andere factoren zoals bijvoorbeeld economische aspecten. Je leert bij de opleiding echt nuance aanbrengen in een hoop zaken."

“Wat ik wel meer had willen terugzien in de studie zijn de meer praktische zaken voor in het veld. Iedereen leert in het eerste jaar met een microscoop werken, maar ik heb tijdens mijn studie nog nooit een verrekijker vastgehad. Nu, in mijn werk, word ik erg geprikkeld om meer veldkennis op te bouwen.”
 
Auteur en bron
Barbara Rijpkema op site Biologie UU (2012)
Huidige functie en werkplek: Accounthouder Stichting Utrecht Natuurlijk (bron: Linkedin, 2019)
 


M E D I S C H E   B I O L O G I E


CLINICAL RESEARCH ASSISTENT BIJ GLAXO SMITH KLINE
 
- Werken bij GSK, hoe is dat? Heb je meer biologen als collega?
Ik vind werken bij GSK ontzettend leuk. Ik heb uiteraard geen vergelijkingsmateriaal, aangezien dit mijn eerste functie is na mijn afstuderen, maar het bedrijf bevalt mij uitstekend! Ik heb hier eigenlijk niet zo heel veel andere biologen als collega. Wat je meer voorbij ziet komen, zijn mensen van de biomedische en farmaceutische wetenschappen. Maar aangezien de functie een grote focus heeft op communicatief gebied, hebben werknemers heel verschillende achtergronden.
 
Hoe ben je bij GSK binnen gekomen?
Tijdens mijn stage bij het LACDR (Gorlaeus, Leiden) had ik veel medestagiaires van biomedische wetenschappen. Die hebben mij meegesleept op een beroepsoriëntatie-avond vanuit hun studie georganiseerd. Daar kwam ik in contact met de functie Clinical Research Associate, zoals dat dan heet. Het feit, dat ik hierbij met mensen kon omgaan èn in aanraking kon blijven met onderzoek, sprak me hieraan erg aan. Tijdens het schrijven van mijn eindscriptie ben ik dan ook direct gaan solliciteren. Al snel kwam ik erachter, dat ik een cursus in Good Clinical Practice (GCP) echt nodig had als basis voor dit werk. Daarna kon ik via een detacheringbedrijf in een lopende klinische studie beginnen, die door GSK gesponsord werd. Ik moest alleen eerst nog afstuderen!
 
Waaruit bestaat je werk?
Kort uitgelegd help ik de artsen in ziekenhuizen of praktijken met het uitvoeren van een vanuit GSK georganiseerde klinische studie. De artsen hebben de medische knowhow, ik ken het protocol zoals zij dat moeten volgen. Ik spreek op zo'n dag dat ik in een ziekenhuis rondloop ook verpleegsters, apothekers, laboranten en andere betrokkenen in de klinische studie. Het fantastische aan mijn werk is dan ook het omgaan met veel verschillende mensen. Daarbij is het werk erg resultaat- en praktijkgericht, iets wat ik in mijn onderzoeksstages nogal miste. De absoluut mindere kant mag ook duidelijk wezen: files . . . Ik heb ziekenhuizen te 'managen' in Maastricht, Enschede, etc. en vanuit Leiden zijn dat aardige ritjes.
En zoals al eerder genoemd, is het echt een communicatieve functie en is een medische achtergrond een bonus. Ik zou geïteresseerden wel willen aanraden naast je studie een GCP cursus te volgen. Ik had totaal geen ervaring met klinische studies en deze cursus is dan echt de basis voor je verdere verloop hierin. Pas nadat ik deze cursus op mijn CV erbij schreef, werd ik ineens een stuk serieuzer genomen.
Het is wel belangrijk dat door je specialisatie je focus een stuk meer medisch wordt. Ik had bijvoorbeeld zonder deze specialisatie waarschijnlijk überhaupt niet van deze functie gehoord. Binnen de biologie is dit namelijk geen baan, die vaak naar boven komt in gesprekken. Daarbij merk ik, dat mijn medische achtergrondkennis mij sterkt in de gesprekken met de artsen. Ik kan me voorstellen, dat zonder enige medische cursussen, de stap naar de klinische, commerciële wereld een stuk groter kan zijn dan hij voor mij was.
 
Auteur en bron
Olga Wedemeier in Kameleon (Leidse Biologen Club)
Huidige functie: Medical Director bij Astellas Pharma (bron Linkedin, 2019)
 


MARKTONDERZOEKSANALIST BIJ OCTOPLUS
 
- OctoPlus: een biotechnologiebedrijf dat onder andere werkt aan de afgifte van medicijnen in het lichaam (sinds begin 2017 maakt Octoplus deel uit van Dr. Reddys Research and Development B.V.).
 
Dierenarts
''Ik wilde eigenlijk altijd dierenarts worden. Nadat ik werd uitgeloot, werd ik enthousiast over biologie, met het idee dat ik dan diergeneesmiddelen zou gaan uitvinden, in plaats van voorschrijven. Tijdens mijn studie biologie ben ik nog twee keer uitgeloot voor diergeneeskunde, maar dat vond ik niet zo erg meer, omdat ik de studie erg leuk vond. Bij biologie heb je veel lesuren, je bent eigenlijk de hele week bezig met je studie. Het was altijd erg gezellig, het Wentgebouw wordt een beetje je thuis en je kent er iedereen''
 
Medicijnen
''Het onderzoek in het laboratorium zag ik echter niet zo zitten. Daarom ben ik de master Science and Productmanagement gaan doen. Nu zoek ik voor Octoplus uit welke medicijnen interessant zijn om aan te gaan werken en wie onze concurrenten en potentiële klanten zijn. Ik moet hiervoor alle biologische aspecten van het medicijn goed begrijpen en ook de markt goed in kaart kunnen brengen, dat vind ik erg leuk om te doen.''
 
Veel leuke banen
''Toen ik ging werken, kwam ik er pas achter hoeveel mogelijkheden er voor biologen zijn, ook als je niet wilt promoveren. Er zijn zoveel leuke banen voor biologen waarvoor je niet de hele dag in het laboratorium hoeft te staan, als je dat niet ligt.''
 
Auteur en bron
Rianne Roukema op site van de UU (2012)
Huidige werkplek: Manager-Communications & Head-Investor Relations bij OctoPlus NV (2017)
 


PhD STUDENT RADBOUD MEDISCH CENTRUM NIJMGEN (HUMANE GENETICA)
 
- Studie
''Na een praktische training aan Clinical Allergy Research Unit, Department of Medicine, Karolinska Institute, Stockholm, studeerde ik af aan de WUR in de richting Biology, Animal & Cell Biology.
 
Mens en vlieg
"Ik doe nu in Nijmegen onderzoek naar de genetische basis van verstandelijke handicaps bij mensen. Mutaties in meer dan 400 genen kunnen leiden tot verstandelijke handicaps. Helaas is er niet veel bekend over de precieze functie van deze genen in de hersenen.
Om daar meer over te weten te komen, schakelen wij deze genen uit in bepaalde hersengebieden en zenuwcellen van fruitvliegen. De vliegen zijn heel geschikt als model voor ons om mee te werken omdat de basismechanismen in de hersenen van fruitvliegen voor een heel groot deel overeenkomen met die van menselijke hersenen en omdat ze een korte generatietijd hebben.
We bestuderen in deze vliegen verschillende aspecten zoals het functioneren van de zenuwcellen, de vorm van bepaalde hersenstructuren en het gedrag."
 
Huidige werkzaamheden?
''Volgens plan promoveren''
 
Auteur en bron
Merel Oortveld op site van de WUR (2012).
Huidige werkplek: Beleidsmedewerker bij de Stichting Prenatale screening Nijmegen (bron Linkedin, 2019).
 


B I O T E C H N O L O G I E


PROJECT MEDEWERKER BIJ HET NEDERLANDS FORENSISCH INSTITUUT (NFI)
 
- Het NFI verricht ik forensisch onderzoek op o.a. technisch, medisch-biologisch en natuurwetenschappelijk terrein. Heel bekend is natuurlijk het onderzoek naar DNA-sporen Maar ook het verwantschapsonderzoek maakt gebruik van DNA-technieken. Het onderzoeksterrein van het NFI is echter veel breder. Zo is er een milieu-afdeling waar delicten met betrekking tot water-, lucht- en bodemverontreiniging worden onderzocht. Andere interessante typen onderzoek betreffen het beeldonderzoek (w.o. herkenning gedrag) en de biometrie (herkenning personen), de pathologie (secties) en de toxicologie (vergiftigingen).
 
Het NFI lijkt een erg groot instituut, is dat ook zo?
Het instituut is inderdaad aardig groot, er werken meer dan 400 mensen. Toch merk ik daar niet zo heel veel van, aangezien onze afdeling nog geen 50 man groot is en er binnen de afdelingen weer deskundigheidsgebieden zijn onderscheiden. Deze zijn meestal zo'n 5 tot 15 man groot. Zij zijn de mensen waarmee je het meeste te maken hebt.
 
Je zult wel tijdens je studie een moleculair pakket gevolgd hebben, klopt dat?
Ja klopt. Ik heb de moleculaire richting gekozen in mijn tweede jaar en in het derde jaar volgde ik in Delft het aanvullingspakket Biotechnologie. Een stukje "Life Science & Technology" eigenlijk. Ook heb ik meerdere keuzevakken bij scheikunde gedaan, waar ik nu veel profijt van heb. Mijn hoofdstage heb ik weer bij de microbiologie gedaan.
 
Hoe ben je op het idee gekomen om bij het NFI te gaan werken?
In het laatste jaar van mijn studie had ik bij LST het vak "forensic science" gedaan (bestaat in die vorm niet meer) en hoorde zodoende dat er bij het NFI ook onderzoek gedaan werd naar microorganismen in de bodem. Toevallig zocht ik nog een stageplek, al wist ik nog niet precies wat. Het moest buiten de universiteit zijn en liefst microbiologisch.
 
Forensisch onderzoek is erg populair. Was het moeilijk om bij het NFI binnen te komen?
Zoals ik zei, ik zocht een stageplaats en heb toen een brief gestuurd naar degene die dat binnen het NFI coördineerde. Blijkbaar wilden heel veel mensen met humaan-DNA werken, maar was ik op dat moment de enige geïteresseerde in niet-humaan-DNA. Nu zie je dat forensisch onderzoek zo'n hype is dat stage-brieven selecteren al een dagtaak is. Ik zelf heb het geluk gehad dat ik na mijn stage als projectmedewerker in tijdelijke dienst kon blijven en zodoende op een interne vacature voor een wetenschappelijk medewerker kon solliciteren. En die plek heb ik nu!
 
Auteur en bron
Monique Wesselink (projectmedewerker) in het Kameleon (2014)
 

ASSISENT-IN-OPLEIDING BIJ NIZO FOOD RESEARCH
 
- NIZO Food Research in Ede richt zich op onderzoek en advies ten behoeve van de hele internationale voedsel- en drankenindustrie. Ook de farmaceutische industrie behoort tot de opdrachtgevers. De locatie nabij Wageningen maakt dat NIZO veel banden heeft met de aan universiteit van Wageningen gelieerde instituten zoals de Agrotechnology and Food Sciences Group.
 
Hoe ben je op deze plek terecht gekomen?
Tegen het einde van mijn studie en ik rond gaan kijken naar AIO posities en dit project van het Wageningen Center for Food Sciences (WCFS) leek mij erg interessant. Ik heb gewoon op deze positie gesolliciteerd en blijkbaar was ik de beste keuze uit de sollicitanten. Het WCFS is een samenwerkingsverband tussen universiteiten (hoofdzakelijk Wageningen, Nijmegen en Maastricht), onderzoeksinstituten (NIZO Food Research, TNO, NVI) en een aantal industriële bedrijven. Het meeste onderzoek wordt gedaan door AIO's en postdocs op één van de universiteiten of onderzoeksinstituten. Dat is dus best wel spannend; je doet veel fundamenteel onderzoek maar er zitten ook toepassingen aan.
 
Had je tijdens je studie al een biotechnische richting gekozen?
Ja, in mijn derde jaar heb ik het biotechnologisch aanvullingspakket gevolgd waarin ik een aantal cursussen meeliep met de studenten van Life Science and Technology in Delft. Daarnaast heb ik ook in Leiden hoofdzakelijk moleculaire cursussen gevolgd. Omdat ik toen wel zeker wist dat ik iets in de niet-medische moleculaire richting wilde doen, maar nog niet zeker wist of ik met planten, schimmels of bacteriën wilde werken, heb ik een stage met Aspergillus niger bij DSM in Delft en een stage met Arabidopsis thaliana in de groep van Johan Memelink gedaan. Samen met een stage in mijn derde jaar bij TNO Toegepaste Plant Wetenschappen, kreeg ik trouwens een aardig idee hoe het er aan toe gaat bij een bedrijf, universiteit en onderzoeksinstituut. Uiteindelijk vond ik de schimmels en bacteriën toch het meest interessant en sprak een deels fundamenteel en deels toegepast onderzoek mij erg aan.
 
Waaruit bestaat je dagelijkse werk?
Het overgrote deel van mijn dagelijkse werk is gewoonweg praktisch werk. Ik doe een onderzoek naar de samenwerking tussen de melkzuurbacteriën Streptococcus thermophilus en Lactobacullus bulgaricus. Deze maken yoghurt uit melk en schijnen op de één of andere manier met elkaar samen te werken. Ik gebruik microbiologische en moleculair genetische methoden om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Dit is behoorlijk fundamenteel, maar als we eenmaal precies weten welke genen een rol spelen in de samenwerking, kunnen we misschien de yoghurtfermentatie op een logische manier verbeteren en dat heeft weer industriële toepassingen. Behalve dit praktische werk moet je als AIO natuurlijk ook nog presentaties geven, artikelen schrijven en cursussen volgen. Het is dus niet zo dat ik elke dag met een pipet in mijn hand zit.
 
Auteur en bron
Sander Sieuwerts in het Kameleon (Leidse Biologen Club) Interview (2008).
Huidige werkplek Arla Foods, Aarhus Denemarken (bron Linkedin 2019)
 


CONSULTANT PEST MANAGEMENT BIJ KOPPERT BIOLOGICAL SYSTEMS
 
Insekten !
- "In combinatie met de kennis die je al hebt probeer je zo een goed advies te geven en ben je dus erg praktisch bezig. Na het algemene biologie deel van de opleiding in Wageningen kwam ik erachter dat mijn interesse het meest uitging naar de entomologie (insectenkunde). Via een stageplek bij Koppert Biological Systems ben ik in contact gekomen met mijn huidige werkgever en kon direct na mijn studie aan de slag als adviseur in de biologische gewasbescherming te Berkel en Rodenrijs.''
 
Telkens op pad
Elke dag ga ik alleen of met een collega op pad om te kijken of de insecten en andere beestjes die ik heb geïntroduceerd in bijvoorbeeld een paprikagewas wel hun werk goed doen. Als dat het geval is betekent dat dat een teler minder chemische producten hoeft te gebruiken. Dat wordt steeds belangrijker omdat supermarktketens steeds minder chemische resten op de groenten die je koopt toestaan. Naast dat je een relatie met telers opbouwt en onderhoudt, leer je tijdens een teeltseizoen elke keer nieuwe dingen.
 
Auteur en bron
Tim Bossinga op site WUR (2012).
Huidige functie: Product Manager Biologicals bij Koppert Biological Systems (2018)
 


M I L I E U K U N D E


TRAINEE BIJ HET UNITED NATIONS ENVIRONMENT PROGRAMME
 
- Rijkstraineeship
Ik doe een Rijkstraineeship, een overheidsprogramma voor net afgestudeerden waarbij je voor twee jaar een contract bij de overheid krijgt en elke zes maanden wisselt van departement binnen hetzelfde ministerie. Ook kan je een half jaar bij een ander ministerie, een EU- of VN-instelling werken. Ik heb twee traineeships bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gedaan en ben nu op mijn derde plek bezig.
 
VN
Voor mijn derde plek heb ik gekozen voor het UNEP (United Nations Environment Programme), dat gevestigd zit in Nairobi. Hier werk ik voor het Regional Seas programma, dat de meeste regionale zeeconventies aanstuurt. Het is echt ontzettend boeiend om in de praktijk mee te maken hoe een organisatie als de VN werkt, en al helemaal op het gebied van zeeën en oceanen.
 
Passie
Het leukst aan mijn werk vind ik de diversiteit en het feit dat ik aan onderwerpen werk waar ik echt passie voor heb. Mijn allereerste traineeplek sloot niet aan bij mijn interesse en daardoor weet ik nu hoe belangrijk het is om dat wel te hebben. Het was alsnog leuk en leerzaam, maar het werd pas echt boeiend toen het om 'mijn' veld ging.
 
Tip?
Daarom zou ik als advies aan studenten die gaan afstuderen geven: blijf altijd doen wat je op dat moment leuk vind en maak je niet te druk om wat de (verre) toekomst brengt. Als je doet wat je leuk vindt, dan rol je vanzelf in nieuwe dingen en leer je ook beter wat er nog meer allemaal is. En nog een tip: doe veel actieve dingen naast je studie. Ik heb gemerkt dat ze daar veel naar kijken!
 
Auteur en bron
Anne-Marie Svoboda op site VU
Huidige functie: Senior Advisor Marine Waters bij het Ministerie van Economische Zaken (bron Linkedin, 2018)
 


BELEIDSADVISEUR NATUURSTRATEGIE BIJ DUNEA
 
DZH Het leveren van betrouwbaar drinkwater is de hoofdtaak van Duinwaterbedrijf Zuid-Holland, Zo'n 1,2 miljoen mensen in westelijk Zuid-Holland waaronder Den Haag, Leiden en de bollenstreek, kunnen dank zij dit bedrijf dagelijks rekenen op betrouwbaar drinkwater. Maar dat is niet de enige taak. Het bedrijf is ook beheerder van de duinen tussen Monster en Katwijk. Een belangrijke taak want de duinen hebben veel verschillende functies. Ze bieden ruimte voor waterwinning, natuur én recreatie.
 
Wat voor werk doe je eigenlijk?
Ik ben beleidsadviseur natuurstrategie en in die functie samen met mijn collega's verantwoordelijk voor het beleid en natuurbeheer van de door ons beheerde duin- en buitengebieden. Ik houd mij bezig met uitlopende onderwerpen en thema's zoals begrazingsonderzoek, recreatie of duurzaam terreinbeheer.
 
Hoeveel mensen werken er bij het bedrijf? Zitten daar meer biologen bij?
Bij Duinwaterbedrijf Zuid-Holland werken ergens tussen de 400 en 500 mensen, maar mijn afdeling herbergt in totaal vijf mensen, waarvan de meeste biologie gestudeerd hebben. Maar er is net zoveel kennis aanwezig bij de mensen in het veld, zoals de duinwachters en duinwerkers of de mensen in het bezoekerscentrum.
 
Hoe ziet jouw afdeling er uit?
Ik werk voor de afdeling Duinstrategie van het Natuurbedrijf dat zich - zoals de naam al aangeeft - binnen het Duinwaterbedrijf bezig houd met de natuur en alles wat daar mee samenhangt. Voor het Natuurbedrijf werken in totaal zo'n 38 mensen. In EU-verband is er de laatste jaren op milieu- en natuurterrein veel verandert en zowel de Vogel- en Habitatrichtlijn alsmede de Kaderrichtlijn Water brengen veel werk met zich mee.
 
Hoe ben je aan deze baan gekomen?
Tijdens mijn eerdere HBO studie milieukunde heb ik ooit stage gelopen bij mijn huidige afdeling en aangezien dat aan beide kanten goed beviel heb ik altijd contact gehouden. Nog tijdens mijn studie heb ik een balletje opgegooid en nu drie jaar later heb ik het nog steeds erg naar mijn zin.
 
Sloot je studie aan bij je huidige werkkring?
Ja zeker. Na mijn HBO opleiding heb ik in Leiden een master biologie gedaan en heb ik het Sustainability en Biodiversity track gevolgd. Zodoende heb ik bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden (CML) gewerkt, wat me erg goed bevallen is. De meeste (praktische) kennis heb ik echter opgedaan tijdens mijn eerdere HBO studie. Ik raad aspirant beleidsmakers dan ook van harte aan om je stages en opdrachten niet alleen binnen de (veilige) muren van de Universiteit te volbrengen, maar ook al met één been in de overheidswereld of het bedrijfsleven te gaan staan. Zo waren bij mijn afstudeeropdracht zowel het CML als het Wereld Natuur Fonds betrokken en aan een dergelijke combinatie heb je later toch het meest.
 
Auteur en bron
Bart van Engeldorp Gastelaars in het Kameleon (2012).
Huidige functies: Beleidsadviseur Natuurstategie en Free Lance Wildlife Photographer. (2018)
 


TECHNISCH MEDEWERKER BIJ DE DIENST LANDELIJK GEBIED UTRECHT
 
Met beleid naar buiten
nvhest “Eerst wilde ik diergeneeskunde studeren, maar toen ik uitlootte heb ik gekozen voor biologie. Dat bleek zeker zo leuk: er zitten zoveel kanten aan dat je precies kunt doen wat je wilt. Zelf wist ik nog niet meteen wat ik wilde. Uiteindelijk is het de ecologie geworden, omdat je daarin bezig bent met het grotere geheel, met de relaties tussen soorten.” 

Voor Nienke van Hest is het allemaal relatief kort geleden: ze studeerde een half jaar geleden af. Haar advies: “Het beste kun je je studie in het begin breed houden, en ondertussen in je achterhoofd bedenken wat je later wilt doen. Dan kun je de vakken en je stages daarop afstemmen. Aangezien die stages je eerste werkervaring zijn, vormen die namelijk het instappunt voor een sollicitatiebrief.
 
Controleren in het veld
Zelf heeft Nienke van Hest inmiddels een baan: bij de tweede sollicitatie was het raak. Ze werkt bij de afdeling Regelingen van de Dienst Landelijk Gebied in Utrecht. ”Agrariërs die natuurbeheer willen doen moeten daarvoor hun bedrijfsvoering aanpassen. Ze mogen bijvoorbeeld niet maaien tijdens het broedseizoen van weidevogels. En als ze bepaalde natuurwaarden doorvoeren zoals knotwilgen aanplanten, dan moeten die onderhouden worden. Zulke maatregelen betekenen vaak een waardedaling voor het bedrijf. Om dat te compenseren kunnen ze subsidie krijgen van de overheid. Wij ondersteunen als controlerend orgaan de overheid.“
“De komende tijd ga ik het lekker druk hebben, want het controleseizoen komt er aan. We gaan dan veel naar buiten, het veld in, om te kijken hoe het ervoor staat. Als we bij boeren langs gaan, lopen we een vragenlijst door en bekijken of aan alle voorwaarden is voldaan. Daarvan maken we een advies richting de overheid, die bepaalt of de subsidie blijft staan of dat een gedeelte of het hele bedrag moet worden terugbetaald.” 

Vragen beantwoorden
“Na de controles beginnen in het najaar de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen, met nieuwe subsidieaanvragen. Vaak hebben boeren daar vragen over, en die beantwoorden wij dan. Maar ook als we het veld ingaan komen er vragen. Dan wil iemand bijvoorbeeld weten of hij op een bepaald stuk grond een kruidenrijk grasland kan maken. Voor mij betekent dit werk dat ik zo mijn ecologische kennis kan combineren met beleid. Want ik moet buiten natuurlijk wel in een oogopslag kunnen zien of bepaalde soorten planten er wel of niet staan.”
 
Auteur en bron
Nienke van Hest op site UU (2013);
Huidige functie: Fotograaf en eigenaar van Wisselplaat Fotografie (2018).
 
ken kan het wel eens een langdurig, ietwat stroperig proces zijn. Toch heb ik meer het idee dat dat eerder met de grootte van de organisatie te maken heeft, dan dat het samenhangt met ambtelijkheid.
 
Auteur en bron
Monique Wesselink in het Kameleon (Leidse Biologen Club), Interview *2008)
Huidige functie: HR Adviseur bij Kiwa N.V.(2018)
 

 

V O O R L I C H T I N G


MEDEWERKER ONTWIKKELING EN PRODUCTIE BIJ NATURALIS LEIDEN (Tjitske Visscher)
 
- Museum
Werken in een museum is een manier om je biologische kennis over te dragen op andere mensen. Als medewerker Ontwikkeling en Productie ben je intensief betrokken bij het totstandkomen van tentoonstellingen. Je zoekt achtergrondmateriaal, schrijft begeleidende teksten en denkt mee over het uiterlijk van de tentoonstelling.
Een wetenschapsjournalist brengt nieuws over ontwikkelingen in de wetenschap aan een breed publiek. Omdat deze ontwikkelingen niet altijd voor iedereen te begrijpen zijn, moet je ook in staat zijn het wetenschapsnieuws begrijpelijk en aansprekend te maken voor mensen die geen verstand hebben van het onderzoek.
 
Sfeer
De sfeer tijdens het bouwen van een tentoonstelling is heel goed. Omdat je allemaal aan hetzelfde eindresultaat werkt, heerst er veel samenhorigheid. Het leuke aan mijn werk is dat het heel divers is. Ik kan er dan ook veel van leren. Ik werk met heel veel verschillende mensen en heb veel vrijheid om mijn eigen werk te plannen.
Later zou ik wel weer meer met de inhoud van de biologie bezig willen zijn. Dat kan in een natuurmuseum zijn, maar natuurlijk ook ergens anders. Het lijkt me fantastisch om ooit een eigen natuurhistorisch museum op te zetten.
 
Auteur en bron
Tjitske Visscher op site UVA (2012)
Huidige werkplek: Communications Officer at ARC Chemical Building Blocks Consortium (2017)
 


ONDERZOEKER BIJ MILIEU CENTRAAL
 
uu6 Wetenschappelijk en praktisch over milieu
“Ik ben nu aan het uitzoeken hoe je bloemen kunt kopen die minder milieubelastend gemaakt zijn. Eerst heb ik bekeken of het type bloem uitmaakt, dus of een roos beter is dan een gerbera. Maar het blijkt van meerdere dingen af te hangen: of het een snijbloem is of een bolbloem, of hij uit Nederland komt en of hij gekweekt is in de kas of de volle grond. Het beste is om bloemen van het seizoen te kopen, niet ingevlogen en in de winter niet uit de kas.”

Onafhankelijk en praktisch
Voor Inge Verhoef (28jr) is het uitzoeken van zoiets dagelijkse kost. Ze werkt bij Milieu Centraal, een organisatie die onafhankelijke en praktische informatie verstrekt over milieu en energie. Het idee is dat consumenten met die adviezen in de hand kunnen kiezen voor de meest milieuvriendelijke optie. Wie wil weten welke verf beter is, of hoe een vakantiereis minder kan bijdragen aan klimaatverandering, kan bij de website of telefoonlijn van Milieu Centraal terecht. De adviezen worden gegeven via factsheets, opgesteld door een afdeling die uitzoekt wat de wetenschappelijke stand van zaken is.

“Iedereen heeft een aantal onderwerpen in beheer. Ik heb onder andere voeding en bloemen. We zorgen ervoor dat de factsheets actueel blijven, en om de drie jaar compleet worden herzien. De procedure daarbij is hetzelfde als voor een geheel nieuw onderwerp. Veel bellen, veel mensen ontmoeten, veel bronnenonderzoek en daarna schrijven. Mijn concepttekst gaat naar de geraadpleegde deskundigen, en dan naar een toetsingscommissie van onafhankelijke wetenschappers en tenslotte naar een communicatiemedewerker hier die de vertaalslag maakt naar de consument.”

Rondkijken
Inge Verhoef kwam bij Milieu Centraal via een stage. “Ik heb veel maatschappijgerelateerde vakken gevolgd: milieukunde, natuur- en milieueducatie, mediapsychologie. Daar kwamen mensen van buiten als gastdocent langs, en via een van hen kon ik hier stage lopen. Voor mij werkte dat tijdens mijn studie heel goed: veel rondkijken, je niet ergens in storten, maar je ogen openhouden voor wat je allemaal kunt gaan doen.”
Het leverde haar een werkplek in Utrecht op. Bekend terrein: ze woonde al in Utrecht voor ze er ging studeren. ”Ik heb het altijd een prettige stad gevonden. Cultureel, bruisend, maar niet te druk. Je kunt hier alles wat je maar wilt.”
 
Auteur en bron
Inge Verhoef op site UVA (2012)
Huidige werkplek: Communicatie en Projectleider bij De Windvogel (2017)
 

 

ONDERWIJS EN EDUCATIE


DOCENT op OPENBARE SCHOLENGEMEENSCHAP ERASMUS (ALMELO)
 
- In één jaar mijn bachelor
Na de 2e graads lerarenopleiding biologie op Windesheim stond ik voor de keuze om een baan in het onderwijs te zoeken of verder te studeren. Ik was geïnteresseerd geraakt in moleculaire biologie. Na een gesprek met de studieadviseur van de Vrije Universiteit ben ik in de zomer van 2002 begonnen aan de VU. De bacheloropleiding was voor mij op maat gemaakt. Ik haalde hem daardoor in één jaar en kon daarna met een master beginnen.
 
Kriebel
Mijn eerste jaar master heb ik ingevuld met vakken die ik leuk vond: Moleculaire biologie, mijn eerste stage bij Dieroecologie en mijn scriptie bij Moleculaire neurologie. Maar ondertussen begon het wel weer te kriebelen; contacten met de jonge lui, het overbrengen van kennis…. Misschien toch weer het klaslokaal opzoeken? Na alles op een rijtje gezet te hebben, heb ik in mijn tweede jaar gekozen voor een stage aan de lerarenopleiding van de VU. Ik kon dit combineren met mijn vrije master, aangezien ik al veel vakdidactische en pedagogische vakken op Windesheim had gevolgd.
 
Technasium
Zo ben ik uiteindelijk via een omzwerving weer in onderwijswereld beland. Ik werk nu al weer 4,5 jaar op de Openbare Scholengemeenschap Erasmus in Almelo. Ik geef daar de vakken biologie, ANW en een vak dat Technasiumscholen aanbieden: 'Onderzoek en Ontwerp'. Dit vak is om leerlingen te enthousiasmeren voor de bétawereld. De meeste lessen geef ik nu in de bovenbouw. Daar komt mijn opgedane kennis aan de VU nog elke dag van pas: ik sta boven de stof, heb een goed beeld van de onderzoekswereld en heb, dankzij de VU, een wetenschappelijke werkwijze. Naast de 22 lesuren die ik per week geef, coördineer ik alle zaken rondom het vak Onderzoek en Ontwerp van onze Technasiumafdeling. Dit neemt de rest van mijn taakuren in beslag.
 
Zoveel mogelijk proeven!
Studenten die op zoek zijn naar een leuke en interessante baan binnen de biologie zou ik willen aanraden om vooral zoveel mogelijk te proeven van de verschillende kanten van de biologie. Ervaren van wat er zoal mogelijk is, kan je goed helpen bij het maken van de juiste keuze. En doe vooral de dingen die jij zelf leuk vindt binnen de opleiding!
 
Auteur en bron
Luc Overheim op site VU
Huidige functie: Docent Biologie aanj het Carmel Salland College (2019)
 


DOCENT BIOMEDISCHE VAKKEN AAN DE HOGESCHOOL LEIDEN
 
- "Onderwijs?, mij niet gezien!" is nog wel eens de eerste reactie wanneer ik deze mogelijkheid bij een beroepskeuzegesprek voorzichtig aan de orde stel. En inderdaad, je moet er een beetje voor in de wieg gelegd zijn. Je moet midden in de maatschappij willen staan, van jongeren houden en het plezierig vinden om dingen uit te leggen. Maar als je over deze kwaliteiten beschikt (en een vaste baan zoekt) kan het onderwijs een prachtige invulling vormen van je biologenbestaan.
Veel studenten denken bij het onderwijs natuurlijk het eerst terug aan de tijd dat ze zelf in de klas zaten maar dat is maar een deel van het verhaal. Voor de studenten die de lerarenopleiding gevolgd hebben staan meer posities open, waarbij je dan kunt denken aan doceren in het Hoger Onderwijs maar ook aan bepaalde banen in de educatie en voorlichting.
 
Wanneer kwam het idee op leraar te worden?
Eigenlijk is het allemaal heel toevallig zo gelopen! Nadat ik in mijn derde jaar de cursus 'Leren en Communiceren' had gedaan ben ik student-assistent geworden. Ik vond dat ontzettend leuk om te doen en ik bewaar hele goede herinneringen aan die tijd! Een paar maanden daarna belde een oud-student biologie mij op en vroeg of ik niet een tijdje als technisch onderwijs assistent (TOA) op zijn school wilde komen werken. Dat heb ik toen gedaan en ook dat was een erg leuke ervaring!
 
Hoe kwam je er bij om daarna in het HBO aan de slag te gaan?
Wel, Herman Berkhoudt (docent Univ.Leiden) was benaderd door de Hogeschool Leiden. Ze zochten iemand die cursus 'Vergelijkende Embryologie, Anatomie & Fysiologie' kon geven en hij dacht dat het misschien wat voor mij was. Ik heb gesolliciteerd en ik ben het geworden. Natuurlijk was het een enorme sprong in het diepe. Ik was net 22, nog niet eens echt afgestudeerd en ik had nog niet erg veel onderwijservaring. Bovendien was dit vak nieuw bij de hogeschool, en ik had anderhalve maand om de hele cursus op te zetten! br> 
Nu toch weer ander werk. Miste je het onderzoek?
Ja, eigenlijk wel. Ik vind het geven van onderwijs geweldig, maar het heeft wel als nadeel dat je dingen moet uitleggen die anderen ontdekt hebben. Ik miste het om zelf aan die frontlinie te werken en zelf dingen te ontdekken. Maar de stap terug naar het onderzoek had meerdere redenen: ik werkte al 4 jaar bij de hogeschool Leiden toen ik het besluit nam om terug te gaan naar het onderzoek. Ik dacht: " Ik vind het lesgeven ongelooflijk leuk, maar als ik nu geen actie onderneem, blijf ik misschien tot mijn 65e hier zitten." Niet dat dat erg is, maar ik zag ook wel in dat het voor mijn eigen ervaring goed zou zijn als ik ook eens een tijdje wat anders ging doen.
 
Is je hogeschooltijd nu geschiedenis?
Nee hoor, ik kom elk jaar over naar Nederland om de oorspronkelijke cursus waar ik ooit mee begonnen ben te geven. Zo hou ik nog contact met het onderwijs. Dus wie weet?
 
Auteur en bron
Jorien van den Burg: bron: Kameleon (2012) docent Leidse Hogeschool
Huidige functie en werkplek: Na voltooide medische studie in Lund (Sw) Postdoc. bij het LUMC Leiden (2017), vervolgens Business Consultant bij First Consulting (2018)
 


- DOCENT CANDEA COLLEGE DUIVEN

Voorpleiding: Biomedische wetenschappen, Universiteit van Twente
 
Heftig begin
''Vanaf het allereerste begin vond ik het lesgeven heel leuk. De interactie met leerlingen: fantastisch. De leerlingen in houdelijk meekrijgen, zorgen dat ze vragen blijven stellen. Het is schakelen tussen de lessen, alle leerjaren zijn anders en als je het een beetje in de vingers krijgt, Is dat ontzettend leuk. Het eerste jaar kostte lesgeven erg veel energie maar de laatste twee, drie maanden begin ik er meer energie uit te halen. Ik huppel bij wijze van spreken door de gang.
De eerste periode van het programma "Eerst De Klas" was heftig. Er kwamen veel nieuwe dingen op me af. Ik geef natuurkunde, maar heb biomedische wetenschappen gestudeerd. Dus Inhoudelijk moest Ik nog worden bijgespijkerd. Orde houden was nieuw. Het leiderschapsprogramma met de opdrachten en trainingen op vrijdag is weer heel anders en daar wil je je ook helemaal voor inzetten.
 
Kriebels
Toen Ik nog met mijn studie bezig was, begon de onderwijskriebel in me op te komen, ik begeleidde werkgroepen en dacht: Goh, het is toch wel heel erg leuk mensen iets te leren. Tegen het einde van mijn studie twijfelde ik erg. Nóg twee jaar studeren voor een onder wijsbevoegdheid? Is het middelbaar onderwijs wel echt mijn ding? Kom ik daar dan ooit nog weg? Toen kwam "Eerst De Klas" (een speciaal programma voor intreders) op mijn weg, de perfecte kans.
Tijdens het leiderschapsprogramma leer je vooral veel over je zelf. Hoe zien anderen jou? Hoe reageren anderen op jou? Wat kun je anders doen? Ik ben zelf verzekerder geworden, ben me bewuster van de keuzes die Ik maak, ben me ook bewuster van de effecten van die keuzes''.
 
Nu met veel plezier
Na het afronden van mijn master Biomedische Technologie aan de Universiteit Twente, ben ik ingestroomd in de eerste tranche van 'Eerst de Klas'? (Platform Béta Techniek). Na afloop van dit traineeship heb ik gekozen om als eerstegraadsbevoegd natuurkundedocent te blijven werken op het Candea College. Tot op de dag van vandaag werk ik daar met heel veel plezier. Naast mijn verantwoordelijkheden als eerstegraads natuurkunde- en O&O-docent houd ik me tegenwoordig ook bezig met nieuwe ontwikkelingen in onderwijs. Daarnaast vervul ik een aantal andere taken zoals een mentoraat en het mede-organiseren van de Londenreis voor HAVO-5 leerlingen.
 
Auteur en bron
Sabine Beijen: docent Candea College, Duiven in Intermediair (2011)
Huidige functie en werkplek: Docent Natuurkunde Candea College te Veenendaal (Bron: Linkedin (2018)
 

  pijl-home   Home   Terug naar de pagina 'Beroepenveld'